G R E E N A P P L E K U

GreenAppleKu

Tuesday, May 31, 2011

AKU KATA TAK NAK , TAK NAK LAA

Assalamualaikum dan Selamat pagi..

Haaa..apa yang mylady merepek pepagi ni?.Ngigau ke apa ni?..hehhe..sebenarnya, mylady wat entry ni sebab nak join segmen otai blog kita tu..Ben Ashaari..

Kalau korang realize, dah bermacam2 cara kerajaan guna pakai untuk membuatkan orang ramai buang tabiat merokok..naikkan harga?...tak jalan..sekarang ni bersepah2 orang jual rokok murah terutamanya dari kalangan pendatang asing...letak gambar penyakit2 merbahaya yang disebabkan oleh rokok?..memang ada gak mendatangkan ketakutan pada penghisapnya..tapi, tak jalan gak..diaorang keluarkan rokok, letak dalam kotak yang takde gambar yang menyeramkan tu...

Seperti menjadi satu trend pulak kebelakangan ni, ramai kaum wanita yang dah mula merokok tanpa segan silu di khalayak ramai. Seolah2 mereka bangga apabila menghembuskan asap berkepul-kepul ke ruang udara.. ish..heran betul la..apa la yang nak dibanggakan pun, mylady tak faham..apa?..rasa macam minah saleh?..eh..tak payah la nak perasan cam minah saleh sedangkan b****t memang sejak dilahirkan dah berwarna kelabu asap.

Apa kebaikan menghisap rokok ni?..Wah..laju jek dia jawab..."dapat menghilangkang masalah, tension dan yang sewaktu dengannya"..iyo ler..bila dah KO disebabkan rokok, memang le hilang terus masalah dan tension tu..heheh..Dari pengamatan mylady, tiada kebaikannya merokok ni, melainkan keburukan belaka...

1. Membazir duit - harga rokok sekarang, dah mahal gila..kalau yang 20 batang tu, silap2 boleh buat belanja dapur untuk beli seekor ayam. So, kenapa mesti membazir untuk sedut asap yang tak sedap tu

2. Penyakit - macam-macam penyakit yang boleh didapati akibat merokok ni . Antaranya ialah : penyakit jantung, kanser, tekanan darah tingi, jangkitan saluran pernafasan, strok dan lain2 lagi. Penyakit ni bukan kena pada perokok ja, tetapi juga pada ahli keluarga dan orang2 lain yang terhidu asap rokok dari si perokok.

3. Keupayaan mental dan fizikal berkurangan

4. Jikalau seseorang itu kerap merokok, ubat yang digunakan sebagai treatment untuk merawat pesnyakit yang dialaminya menjadi kurang berkesan.

5. Last sekali, yang paling penting - Gigi kuning. Gosoklah pakai colgate total ke, sensodyne ke, darlie ke, warna kuning tu tetap akan menghiasi gigi anda selama-lamanya. :-)

So, kawan-kawan, demi mereka yang tersayang, why don't you say Tak Nak pada rokok?

9 comments:

Haris Kaito Best Blogger Tips

dari blog abg ben...
jom singgah blog sy...
follow lebih baik...he3...

JOM TERJAH SINI!!

Mylady Best Blogger Tips

@Haris Kaito Thanks sebab sudi terjah sini Haris...ok..dah follow your blog..follow la blog kita kalau sudi..:-)

RamRamCute Best Blogger Tips

Salam singgah sini pula dari blog En Ben.

Salam perkenalan.

Sudi-sudikanlah ziarah ke blog saya dan follow sebab saya pun follow juga...

http://bla-bla-blub-blub.blogspot.com/

Mylady Best Blogger Tips

@Rahmah Ram Ram Fuh..terkesima sebentar..sekilas pandang, ingatkan Ramlah Ram yang komen blog nih..hahaha..thanks sebab sudi follow dan terjah this blog.. i followed you too..:-)

Mylady Best Blogger Tips

@solomolo thanks sebab sudi terjah blog ni..:-)..seronok ek bercuti di bali?

Sunah Sakura Best Blogger Tips

dah join lah tuuu~ sebab tu ade entri tu~ heheheh...

Mylady Best Blogger Tips

@Sunah Mohammad ooo..dah join ek..ingatkan tolong promote untuk abang ben jek..

jom..terjahhhhh blog sapa tah nih...
http://ibundadelight.blogspot.com

Hahahahaha

Golden Rose Best Blogger Tips

katakan tak nak pada rokok...salam perkenalan...jemput singgah...

http://thegoldenrosereturn.blogspot.com/

Mylady Best Blogger Tips

@Golden Rose..thanks sebab sudi singgah..jap..nak buat kunjungan balas..:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi