G R E E N A P P L E K U

GreenAppleKu

Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan al-Mubarak....bersyukurlah...

Assalamualaikum dan selamat tengahari buat sahabat blogger..

Mylady agak jarang buat post untuk bulan Ramadhan ni..ye lah..nak post gambo makanan, kang ada plak yang terliur bila tengok *terutamanya orang yang upload gambo tu*..hehehe..nak wat entry pun asyik tertunda jek..bila ada masa terluang, dok gigih mencari resepi2 yang berkenan untuk dijadikan juadah...ataupun gigih mencari bakal biskut2 raya yang hendak dibuat untuk tahun ni..

Apa-apapun, mylady harap, dapatlah kita bersederhana di bulan yang mulia ini. Kalau gi pasar ramadhan, memang tengok semua benda, rasa teringin benar nak makan..itu nampak sedap, ini nampak sedap...tapi, bila waktu berbuka, yang paling cepat abis, air...betul tak?..lepas dah masuk air bergelas-gelas, maka tak berapa nak pandanglah segala kuih muih dan juadah yang dibeli di pasar ramadhan tu..So, make sure kita just beli benda yang betul2 nak makan jek...so that kita tak membazir...membazir itu amalam syaitan kan?

Kalau kita fikirkan nasib saudara muslimin dan muslimat kita di negara yang dilanda perang, terfikirkah kita...apakah yang dimakan oleh mereka untuk berbuka...masih adakah juadah diwaktu sahur untuk mereka nikmati bagi mengalas perut dalam mengharungi hari2 yang penuh dengan ancaman bahaya kepada nyawa mereka...dapatkan mereka melakukan ibadah dengan rasa tenang? Fikirkan dan bandingkan dengan negara kita. Alhamdulillah...itu yang mylady mampu ucapkan..syukur kerana negara kita ini aman..dan kita boleh melakukan ibadah didalam bulan yang mulia ini tanpa rasa bimbang dan gusar...cumanya, untuk melakukan ibadah itu, adalah terpulang kepada individu itu sendiri...."Aku muda lagi...bila tua2 nanti baru aku nak baca quran...bila dah kaya nanti baru aku nak bersedekah...bila dah tua nanti baru aku nak kemasjid"..Tahukah kita bila nyawa kita akan diambil? Sempatkah kita bertaubat sekiranya sampai waktu dan saatnya? Cukupkah ilmu dan bekalan untuk di bawa kesana?

Jadi, baiklah kita rebut peluang yang ada ini semasa Allah S.W.T masih lagi memberikan peluang dan rahmatnya untuk kita menebus dosa dengan meningkatkan amalan kita...seperti gambar dibawah ini...INGATLAH....
SESUNGGUHNYA, MATI ITU PASTI...

Tersebut di dalam Unbar (Hadis) lima perkara racun yang membunuh dan lima perkara penawar sebagai ubatnya:
  1. Dunia itu racunnya dan zahid itu ubatnya.
  2. Harta itu racunnya dan zakat itu ubatnya.
  3. Perkataan yang sia-sia itu racunnya dan zikir Allah itu ubatnya.
  4. Seluruh umur itu racunnya dan taat itu ubatnya.
  5. Seluruh tahun itu racunnya dan Ramadan itu ubatnya.
p/s : Post ini adalah peringatan untuk mylady sendiri...to my beloved husband..Alhamdulillah and thanks for being a good husband to me and for supporting me in making changes to our life dalam mencari keredhaanNya..sama2lah kita mengemudi bahtera kita menuju rahmatNya...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi