G R E E N A P P L E K U

GreenAppleKu

Monday, August 8, 2011

Menu Sahur : Sambal Kering Ikan Bilis dan Kentang Berkacang

Assalamualaikum dan selamat tengahari buat sahabat bloggers..

Buat para surirumah, dah mula masuk dapur menyiapkan juadah berbuka ke? Mesti ada hidangan special yang disediakan untuk santapan suami & anak2 tersayang untuk berbuka nanti. Bagi yang bekerja dan pulang pada hampir waktu berbuka, mungkin kepala otak ligat memikirkan destinasi pasar ramadhan yang mampu memenuhi selera untuk berbuka nanti.

Ni mylady nak kongsi 1 resepi yang menjadi menu wajib untuk sahur setiap tahun. Sebenarnya, ni lah bekalan yang my mom bekalkan buat anak2 masa kitaorang dok di asrama dulu...ye lah, nak harapkan lauk diasrama tu, kami lebih rela makan maggi yang pastinya lebih sedap daripada lauk yang disediakan...Even masa dear hubby study di Korea dulu (masa tu lom kawin...baru tunang), mylady akan poskan sambal ni sebagai pembuka selera untuk dia berbuka disana..ye..harga pos yang dikenakan adalah lebih mahal daripada modal membuat sambal ni..tapi, sayang punya pasal, tutup sebelah mata jek la ye...hehehe..

So, for this Ramadhan, dear hubby make a request for this sambal on the 1st week of puasa..lepas dah membeli bahan, so kemarin mylady buatkanlah sambal bilis ni sebagai pembuka selera untuk dia bersahur..Pada yang ingin mencuba, let's check out the recipe!..Tu dia aih...punya la panjang nama diaaa...

SAMBAL KERING IKAN BILIS DAN KENTANG BERKACANG
Bahan-bahan untuk sambal
20 tangkai cili kering
2 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
Garam
Gula
Asam Jawa

Bahan-bahan kering yang digoreng
Kentang *disagat nipis, rendam didalam air yang dicampur 1 sudu teh garam & 1/2 sudu teh air kapur. Rendam selama 15-30 minit, dan goreng dalam minyak panas hingga rangup kekuningan
Ikan Bilis * digoreng garing
Kacang Tanah * digoreng

Cara-caranya
1. Cili kering, bawang besar, bawang putih di kisar halus
2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, masukkan bahan2 kisar
3. Masukkan garam & gula, masak sehingga cili kisar masak *warna bertukar ke warna merah gelap
4. Masukkan air asam jawa
5. Kacau sambal sehingga kering...rasakan secukup rasa, tutup api dan biarkan sambal sejuk.
6. Gaul kentang goreng, ikan bilis goreng dan kacang goreng dengan sambal yang dah disejukkan.
7. Siap untuk di makan.
*Selalunya mylady tak gaul semua sekali..mylady simpan semua bahan2 yang digoreng dalam bekas kedap udara berasingan. Bila nak makan, baru ambil sedikit portion dan gaul dengan sambal sebab dear hubby sukakan kentang dan ikan bilis tu rangup masa di makan. Sambal tu, kalau dimasak betul2 kering, boleh disimpan 1-2 minggu walaupun tak dimasukkan ke peti sejuk.
Selamat Mencuba!.. :-)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kongsi Resepi